انتقال ارادی تعهد (طلب و دین) در حقوق ایران

پایان نامه
چکیده

تعهد به اعتبار جنبه ی مثبت، طلب و به اعتبار جنبه?ی منفی دین نامیده می شود. انتقال ارادی تعهد مشتمل بر انتقال ارادی طلب و انتقال ارادی دین، نهاد حقوقی است مبتنی بر امکان تصور جدایی تعهد از شخصیت طرفین آن. به عنوان قاعده، اصل بر قابل انتقال بودن تعهدات است و درحقوق اسلام، تعهد، وابسته به شخصیت طرفین آن نبوده و عقود معینی چون ضمان و حواله در قانون مدنی ایران، مصادیق بارزی از پذیرش این دیدگاه در سیستم حقوقی ایران است. با عنایت به اهمیت بالایی که این نهاد حقوقی در تنظیم و تنسیق روابط حقوقی و اقتصادی اشخاص دارد و همچنین با توجه به ویژگی?های خاصی که نهاد انتقال ارادی تعهد دارد و آن را در بسیاری از موارد از نهادهای حقوقی مشابهی چون عقد ضمان و حواله ممتاز می سازد؛ لذا ایجاب می کند که این نهاد حقوقی به عنوان ماهیتی مستقل و به عنوان عقدی نامعین در قالب ماده10ق.م. مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد. در انتقال ارادی طلب، دائن ممکن است طلبش را به موجب قرارداد به شخص ثالثی منتقل کند مشروط بر اینکه چنین انتقالی به دلیل منع قانونی، توافق قراردادی یا طبیعت حق غیرممکن نباشد. با تحقق انتقال ارادی طلب، کلیه تضمینات و وثایق مربوطه نیز به تبع طلب منتقل می شوند. انتقال ارادی دین ممکن است به دو شکل صورت پذیرد، یا از طریق توافق دائن و شخص ثالث و یا از طریق توافق مدیون و شخص ثالث که در حالت اخیر، چنین توافقی اصولا قابل استناد در مقابل دائن نخواهد بود مگر اینکه آن را تنفیذ کرده باشد. لازم به ذکر است در انتقال ارادی دین نیز اصولا تضمینات دین تبعا منتقل می شوند، مگراینکه توافقی برخلاف آن شده باشد. در حقوق ایران اشکال مختلف و متعددی از تأسیسات حقوقی وجود دارد که متضمن نوعی از انتقال تعهدات می باشند که البته در این پایان نامه به طور مفصل مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته اند. لازم به ذکر است عناوینی هم وجود دارد که علیرغم شباهت?های ظاهری به?کلی متفاوت از نهاد انتقال ارادی تعهد می باشند چنانکه به?عنوان مصداقی بارز می توان به نهاد حقوقی تبدیل تعهد به اعتبار تبدیل متعهد و متعهدٌله (موضوع بند2و3ماده ی292قانون مدنی) اشاره کرد.

منابع مشابه

بررسی تطبیقی نهاد انتقال ارادی طلب

در حقوق فرانسه پس از فراز و نشیب‌های بسیار، بالاخره با پذیرش تصور جدایی طلب (به‌عنوان جنبه مثبت تعهد) از شخصیّت طلبکاروتلقی آن به‌عنوان یک حق دینی، امکان انتقال ارادی طلب فراهم گردید چنان‌که مواد 1689 تا 1695 قانون مدنی فرانسه به تعریف و توضیح مسائل مرتبط با این تاسیس حقوقی اختصاص یافته است. در حقوق ایران نیز با عنایت به وجود زمینه‌های فقهی انتقال ارادی تعهّد چه به صورت معوّض و چه به صورت غیر معوض...

متن کامل

مقایسه تبدیل تعهد با انتقال دین و طلب در حقوق ایران و آثار آن ها

پس از ارائه تعریف از تغییر تعامل خواندن به مقاله 264 ، قانون اساسی ما آن را فرض کنید به عنوان یکی از راه های به پایان تعامل و قوانین آن در ماده 292 ذکر شده و 293 برای شناسایی تعامل می توان گفت : این یک قرارداد است که توسط آن تعامل لغو و به جای یکی از جدید . این عمل که نیاز به انقضای یک تعامل و ارائه جدید است . آن را مانند یک قرارداد است . انتقال گروه های قانونی است که باعث می شود بدهکار قادر به...

15 صفحه اول

مقایسة عقد حواله با تبدیل تعهد و انتقال دین و طلب

تبدیل تعهد یکی از موارد سقوط تعهدات است که در مقایسه با سایر موارد سقوط تعهدات، کمترمورد بحث و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است و دلیل این امر نیز شاید عدم پیش بینی عنوان تبدیلتعهد در فقه و اقتباس آن از حقوق غرب باشد. حقوق اسلام اگر چه نهادهایی تحت عناوین تبدیلتعهد و انتقال دین و طلب را مطرح ننموده است، ولی از همان ابتدا، انتقال تعهد را مابین زندگانبدون هیچ گونه مشکلی پذیرفته و بر جنبة مادی آن نسبت...

متن کامل

بررسی فقهی- حقوقی طرق انتقال ارادی طلب با نگاهی تطبیقی به حقوق فرانسه

تعهد به‌اعتبار جنبه مثبت آن، طلب نامیده می‌شود. انتقال ارادی طلب عبارت است از جابه‌جایی قراردادی طلب از دارایی طلبکار به دارایی شخص دیگر. در حقوق فرانسه پس از فراز و نشیب‌های بسیار، با پذیرش تصور جدایی طلب از شخصیت طلبکار، امکان انتقال ارادی طلب با قائل شدن ویژگی بیع برای آن پیش‌بینی گردید. البته این امر نافی امکان تحقق این نهاد حقوقی در قالب سایر تأسیسات حقوقی از قبیل هبه و غیره نیست. درحقوق...

متن کامل

بررسی تطبیقی نهاد انتقال ارادی طلب

در حقوق فرانسه پس از فراز و نشیب های بسیار، بالاخره با پذیرش تصور جدایی طلب (به عنوان جنبه مثبت تعهد) از شخصیّت طلبکاروتلقی آن به عنوان یک حق دینی، امکان انتقال ارادی طلب فراهم گردید چنان که مواد 1689 تا 1695 قانون مدنی فرانسه به تعریف و توضیح مسائل مرتبط با این تاسیس حقوقی اختصاص یافته است. در حقوق ایران نیز با عنایت به وجود زمینه های فقهی انتقال ارادی تعهّد چه به صورت معوّض و چه به صورت غیر معوض...

متن کامل

انتقال ارادی دین و قالب های حقوقی آن با نگاهی بر حقوق فرانسه

پذیرش نهادهای حقوقی با ارزشی همچون عقد ضمان و عقد حواله در فقه اسلام و قانون مدنیکشورمان، ناشی از نگرش مثبتی است که نظام حقوقی اسلام نسبت به امکان تصور جدایی دین(بهعنوان جنبه ی منفی تعهد) از شخصیت مدیون و به تبع آن امکان انتقال ارادی دین دارد. بر همین مبنادر حقوق ایران با پذیرش مبانی انتقال ارادی دین،علاوه بر اینکه چهره های متنوعی از این تأسیسحقوقی در قوانین مختلف از جمله قانون مدنی، قانون تج...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023